پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 مرداد 1398 - 17:03
گزارش تحلیلی«تبیین» از توطئه سعودی- اماراتی

جنگ مزدورها در یمن

در ۵۲ ماه گذشته، پیروزی‌های انصارالله یمن همواره باعث شکاف در بین نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات شده است.
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 3710

پایگاه رهنما:

در ۵۲ ماه گذشته، پیروزی‌های انصارالله یمن همواره باعث شکاف در بین نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات شده است. چرا که شکست‌های میدانی باعث سرخوردگی متجاوزان و درنتیجه تشدید اختلاف بین آن‌ها شده است. در شرایط کنونی نیز که امارات اعلام کرده نظامیان خود را از یمن خارج خواهد کرد، بار دیگر شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در شهر جنوبی عدن به جان هم افتاده‌اند. البته این بار درگیری‌ها بسیار جدی بوده و حتی برخی از کارشناسان از عنوان پایان ماه‌عسل امارات و عربستان خبر داده‌اند. بااین‌حال، احتمال زیاد وجود دارد که امارات به دنبال کودتا در یمن و تلاش برای جدایی‌طلبی در جنوب این کشور است و این درگیری یک سناریوی ساختگی برای تجزیه و تقسیم بخش‌هایی از یمن بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها صورت گرفته باشد. این احتمال، زمانی قوت می‌گیرد که نیرو‌های طرفدار سعودی با کمترین مقاومت شهر عدن را تحویل اماراتی‌ها دادند و اعلام کردند که ما در عدن شکست خوردیم. پذیرش این قضیه باوجود درک این نکته که سعودی‌ها با اماراتی‌ها اختلاف دارند، باوجوداینکه اماراتی‌ها همواره دنباله‌رو سیاست‌ها و برنامه‌های سعودی‌ها هستند، سخت به نظر می‌رسد.

پشت پرده درگیری‌ها
برخی از یمنی‌ها معتقدند آنچه اتفاق می‌افتد توطئه‌ای سعودی - اماراتی برای اجرایی شدن طرح خود در جدایی جنوب از شمال یمن به صورتی که در ظاهر هیچ نقشی در آن نداشته باشند، می‌دانند. امروز بعد از ۵ سال شکست مطلق در یمن، ابوظبی و ریاض با به راه انداختن جنگ در عدن می‌خواهند بار دیگر مسئله جدایی جنوب از شمال را مطرح کرده تا بتوانند مزدوران خود را در منطقه تثبیت کنند. منابع خبری گزارش داده‌اند که نیرو‌های دو طرف بر نبرد عدن تسلط کامل دارند و درصورتی‌که اراده کنند این درگیری‌ها ظرف چند دقیقه قابل‌توقف است. برخی دیگر نیز معتقدند که اتفاقی که در عدن رخ داد، نتیجه طبیعی اختلافات امارات و عربستان است؛ چرا که این دو در اهداف در یمن متفق‌القول هستند، اما در استراتژی اختلاف دیدگاه جدی دارند، عربستان معتقد است که منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن و حزب اصلاح برای رهبری مناطق تحت کنترل سعودی‌ها شایستگی بیشتری دارند؛ اما ابوظبی کاملاً با طرز فکر سعودی‌ها به‌شدت مخالف است چرا که معتقد است که اخوان المسلمین بعد‌ها ممکن است که با قدرت گرفتن سیاسی و نظامی خطری جدی برای موجودیت آن‌ها باشد. ازاین‌رو، با استفاده از گروه‌های سلفی و دیگر گروه‌هایی که سال‌ها آن‌ها را مسلح و حمایت کرده در حال جنگ با عربستان در عدن است تا ببینند چه کسی پیروز این میدان خواهد شد؟!

پیش‌ازاین، هشدار‌هایی در خصوص طرح امارات برای تسلط بر استان عدن یمن مطرح‌شده بود. عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی اخیر خود سناریوی چنددستگی در عدن تحت عناوین قومی را محکوم کرد و گفت که اشاعه ناامنی‌ها در جنوب یمن در راستای این سناریو صورت می‌گیرد، لذا منفعت یمنی‎ها در همکاری و صلح و امنیت است. وی گفت که برخی افراد از اشغالگری امارات در یمن و حضور اماراتی‌ها استقبال و درعین‌حال از مردم یمن اکراه دارند و از آن‌ها دوری می‎کنند. پیش‌ازاین نیز اسناد و مدارکی در خصوص وجود یک طرح برنامه‌ریزی‌شده برای ایجاد آشوب در عدن منتشرشده بود. شبکه الجزیره اطلاعاتی درباره این طرح احتمالی دریافت کرده است که احتمال داده می‌شود هانی بن بریک، از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن و نزدیک به محمد بن زاید، ولیعهد امارات این طرح را برای ایجاد آشوب در عدن در جریان تشییع‌جنازه منیر الیافعی، فرمانده تیپ اول نیرو‌های «کمربند امنیتی» هدایت کرده باشد.

روایت انصارالله از درگیری‌های عدن
عبدالعزیز صالح بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله در واکنش به درگیری بین نیرو‌های موسوم به کمربند امنیتی وابسته به امارات و نیرو‌های گارد ریاست جمهوری یمن در شهر عدن در جنوب یمن یادداشتی را برای روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با این عنوان منتشر کرد: عدن برای هزارمین بار زیر فشار سیاست‌های ویرانگر عربستان و امارات درد می‌کشد. بن‌حبتور نوشت، از حوادث غم‌انگیز شهر عدن نتایج عمیقی حاصل می‌شود که در زیر آمده است:
نخست، هدف اصلی حمله امارات به استان‌های یمنی تحت اشغال امروز، از بین بردن بافت اجتماعی داخل یمن از طریق اتخاذ سیاست‌های استعماری قدیمی و جدید انگلیس است که از قبل با عنوان تفرقه بیانداز و حکومت کن شناخته می‌شدند. از طریق این اصل، اماراتی‌ها می‌خواهند برای مدت طولانی عدن، جزایر و بنادر یمنی را تحت اشغال خود داشته باشند و این امر تنها با استفاده ارزان از ابزار‌های امنیتی ساخته شده توسط اشغالگران امارات پس از حمله به یمن یعنی همان نیرو‌های کمربند امنیتی و نخبگان نظامی و ... امکان‌پذیر خواهد بود. دوم اینکه عربستان و امارات عربی متحده در استفاده از توانایی‌های جسمی، اطلاعاتی و لجستیکی خود برای مقابله با مردم یمن و آسیب رساندن به آن‌ها لحظه‌ای هم دریغ نکردند. گزارش‌های رسمی و رسانه‌ای نشان می‌دهد که این دو کشور متجاوز با صد‌ها یا شاید هزاران تروریست القاعده ائتلاف کردند.
 
واحد‌هایی از بلک واتر آمریکا هم که شامل مزدورانی از آمریکا، کلمبیا، اسرائیل، فرانسه استرالیا و دیگر کشور‌ها بودند به صفوف متجاوزان سعودی-اماراتی ملحق شدند. عربستان و امارات همچنین مزدورانی را از میان شهروندان یمنی تحت عنوان نیرو‌های ارتش ملی، گارد ریاست جمهوری و کمربند امنیتی به خدمت گرفتند. همه آن‌ها را با پول خریدند تا در زمان و مکان مناسب به نفع خودشان از آن‌ها استفاده کنند. دیروز آن‌ها را در حال جنگ در ساحل غربی و جنوب عربستان دیدیم و امروز مأموریتشان کوچاندن و بیرون کردن یمنی‌ها از شهرشان عدن است. سوم اینکه عربستان و امارات شخصیت‌های متعددی از جدایی‌طلبان جنوب را از طریق ابزار‌های سیاسی، امنیتی و نظامی به خدمت گرفتند تا آن‌ها را درزمانی که مناسب می‌بینند برای اعلام جدایی جنوب یمن از شمال آن تحریک کنند. چهارم اینکه یمنی‌ها در بسیاری از جنبه‌های سیاسی و در ساختن کشور آتی یمن و حتی در ایده همزیستی مشترک اختلاف و اتفاق‌نظر‌های زیادی باهم دارند؛ اما بااین‌حال بر سر موضوع وحدت یمن و رد جدایی و تجزیه یمن بسیار بسیار با هم اتفاق‌نظر دارند و آن‌هایی که پرچم جدایی را بالا می‌گیرند، مناطقی بسیار محدود در یمن و اقلیتی ناچیز هستند و حالا متجاوزان جدید برای تحقق رؤیای قدیمی خود که در سال ۱۹۹۴ برای همیشه به خاک سپرده شد، پول، اسلحه و پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای به آن‌ها تزریق کردند.

پنجم اینکه گویا خداوند متعال و زمان نیز به این جدایی‌طلبان جنوبی فرصت کافی داد تا پروژه سیاسی جدایی‌طلبی خود را در همه استان‌هایی که بیش از چهار سال و نیم استعمار سعودی - اماراتی به آن‌ها تحویل داده است، آزمایش کنند. آن‌ها در این سال‌ها برای شهروندان جنوبی یمن در عدن، ابین، لحج، الضالع و سایر استان‌ها –چه خدماتی ازلحاظ امنیت، برق، آب، شهرداری و سایر خدمات ارائه کرده‌اند. باوجوداینکه آن‌ها (رهبرانشان) امکانات زیادی داشتند و تمام دنیا با عشق یا نفرت به آن‌ها کمک کردند؟! پاسخ سؤال را به شهروندانی واگذار می‌کنیم که بی‌حرمتی و ناتوانی مسئولین جنوب یمن را در برخورد با مردم شریف یمنی در این استان‌ها تحمل کردند. نتیجه اینکه آنچه امروز در شهر عدن از رفتار‌های ظالمانه و نژادپرستی اتفاق افتاده و آوارگی و اخراج شهروندان یمنی و سوءاستفاده از آن‌ها توسط واحد‌های امنیتی نظامی (کمربند امنیتی) که توسط اشغالگران عربستان و امارات ایجاد شدند جدیدترین گواه عدم موفقیت تجاوز علیه یمن و شکست آن ازنظر اخلاقی و انسانی پس از ناکامی نظامی آن بوده است.

 

منبع: khamenei.ir

ارسال نظرات